Hisspolicy

  • Hissen är en viktig del av vår fastighet och ska fungera tryggt och säkert för alla boende
  • Använd hissen enligt maxvikt och för avsett ändamål
  • Undvik lek eller transporter som kan skada hissen
  • Normala reparationer och service bekostas av föreningen. Skador eller jourutryckningar orsakade av oaktsamhet kan debiteras medlem

Om någon sitter fast:

  • Tryck på larmknappen eller ring KONE kundcenter 0771-50 50 50
  • Vänta på hjälp och försök aldrig öppna dörrarna själv
  • Jouravtal finns och hjälp kommer dygnet runt

Om hissen inte fungerar men ingen sitter fast:

  • Kontrollera först dörrens tröskel, dörrspringa, överbelastning och strömavbrott
  • Felanmäl till vicevärden eller någon i BRF:s styrelse
  • Ej akuta fel åtgärdas vardagar kl. 07–16
  • Jour används endast vid akuta situationer (personer fast i hissen), eftersom det är mycket kostsamt

Hur gör du?

Steg-för-steg om hissen stannar:

      1. Om du sitter fast:

        • Tryck på larmknappen eller ring KONE kundcenter 0771-50 50 50
      2. Om hissen inte fungerar men ingen är instängd:

        • Kontrollera dörrtröskel: finns smuts, grus, kvistar eller papper som kan fastna? Ta bort försiktigt
        • Kontrollera dörrspringan: är något i vägen (barnvagn, möbel, matkasse)?
        • Låt dörren stängas om den hålls öppen för länge
        • Kontrollera hissen inte är överlastad
        • Kontrollera om strömavbrott förekommer i huset
      3. Om hissen fortfarande inte fungerar:

        • Felanmäl till vicevärden eller någon i styrelsen
        • Ej akuta fel åtgärdas vardagar kl. 07–16
        • Vid akuta situationer (om någon sitter fast), tryck på larmknappen eller ring KONE kundcenter